Wednesday 20 July 2011

Qaseh ilmu_keluarga bahagia ( Usratus Sa'adah )

 
 السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Mari kita mulakan mempelajari ilmu dengan membaca doa belajar bersama-sama :


اَللَّهُمَّ الفْتَحْ عَلَيْنَا حِكْمَتَكَ وَانْشُرْ عَلَيْنَا مِنْ خَزَآئِنِ رَحْمَتِكَ يَا اَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ
Maksudnya : wahai Tuhan kami, bukanlah keatas kami
 hikmahmu & bentangkan ke atas kami gedung rahmatmu, wahai Tuhan yang Maha pengasih.

semoga Allah memberkati ilmu kita  =)







Pelajaran yang ingin saya kongsikan pada entri kali ini ialah mengenai "keluarga bahagia". Perkataan "keluarga bahagia" dalam bahasa syurga ialah 
" الأسرة ألسعادة ".

 keluarga - (usrah) الأسرة 
 bahagia - (as-sa'adah) ألسعادة 





Kita semua mesti mengidamkan sebuah keluarga yang bahagia. Bak kata pepatah "Keluargaku Sayangku, Rumahku Syurgaku ".
Keluarga secara umumnya terdiri daripada ayah, ibu, nenek,atok, kakak, abang dan adik.
Tanpa kehadiran mereka, hidup kita tidak ceria & bahagia.
Di entri ini, saya akan memperkenalkan nama-nama ahli keluarga dalam bahasa arab.
Saya juga akan menyelitkan sedikit video untul tatapan followers saya,
Mari kita belajar bersama-sama.





  
جَدٌّ = داتوق



جَدَّةٌ = نينيق

 

أَبٌ = ايه





أُمٌّ = ايبو




أَخٌ = ابغ



  
أُخْتٌ = كاكاق

 

أَخٌ = اديق للاكي




أُخْتٌ = اديق فرمفوان
 


الأُسْرَةُ السَّعَادَةِ = كلوارك بهاكيا  

senarai nama ahli keluarga dalam bahasa arab=)



Ahli keluarga adalah orang-orang yang terpenting dalam hidup kita. Mereka merupakan orang yang paling rapat dengan kita dalam hidup ini. Tanpa ibu & bapa, kita tidak akan wujud. Tanpa ahli keluarga yang lain,hidup kita akan sunyi.Mereka juga adalah orang-orang yang sentiasa mewarnai hidup saya.
Saya sayang mereka dunia & akhirat=)

Sayangi & hargai ahli keluarga kita sementara mereka masih hidup di muka bumi Allah ini. (n_n)









saya sayang keluarga saya=)




Semoga apa yang kawan-kawan dapat dari bl0g ini, dapat disebarkan ilmu Allah ini kepada sesiapa yang ingin mempelajarinya. Sem0ga kita akan mendapat segala kebaikan & manfaat daripada bl0g ini.  =)
Semuga berjumpa lagi. 
~Wailal liqa'~

^____^

No comments:

Post a Comment